Tuesday, January 14, 2014

Forbidden City, Beijing!

Forbidden City atau Kota Larangan merupakan istana kediaman maharaja China sehingga Dinasti Qing yang sangat luas melebihi 44 hektar. Dinamakan Forbiden City kerana mengikut sejarah, rakyat biasa tidak dibenarkan untuk memasuki kawasan istana ini kecuali dengan kebenaran maharaja. Yang menariknya terdapat 9,999 buah bilik di sini, No. 9 dipilih kerana pada masa itu, orang cina menganggap No. 9 adalah nombor bertuah. Gambaran lebih lengkap mengenai Forbidden City diabadikan dalam filem "The Last Emperor (1987) yang menceritakan kemusnahan Forbidden City"

5 Fakta Menarik tentang Forbidden City:

1) Kuning: Hampir semua atap di Forbidden City berwarna kuning kerana warna ini merupakan warna rasmi Kerajaan China.

2) Patung: Bumbung setiap bangunan ini dihiasi dengan barisan patung-patung kecil . Kepentingan bangunan itu ditentukan bergantung pada jumlah bilangan yang dipaparkan. Bilangan tertinggi adalah sepuluh.

3) Masa: Kota Larangan merupakan tuan rumah kepada salah satu koleksi terbesar di dunia jam tangan, dengan lebih daripada seribu contoh bertarikh dari abad ke-18 dan ke-19 berada dalam dindingnya.

4) Kompleks: Forbidden City sangat besar yang mengandungi lebih dari 980 bangunan yang berbagai saiz melebihi 720,000 meter persegi.

5) Bersejarah: Forbidden City telah berada di bawah jagaan Muzium Istana sejak 1925. Tempat ini telah diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 1987



No comments:

Post a Comment